nejstarší z 1.5.2004
Rubrika: média rozhlas
U psa Žeryka, kterého v divadle v posledních zhruba čtyřech až pěti letech štěkal, s jistou dávkou nadsázky, kdo byl zrovna k dispozici, David Janošek prozradil, že u tohoto Spejblovic chlupatého kamaráda naopak počítají s ukotvením jeho interpretace na jednu osobu, která by mu vtiskla určitý neměnný charakter. I tento interpret by měl být znám v průběhu ledna.
Pořad by měl podle webu Rádia Classic mít premiéru ve čtvrtek 29. prosince v 19:00, ale na webu si ho můžete poslechnout již nyní. Ve webové verzi ovšem chybí všechny písně, a tak je pořad ve finále o polovinu delší resp. kratší. Doporučujeme proto poslechnout si rozhlasovou verzi. Reprízy si poslechněte v neděli 1. ledna 2023 v 10:00 nebo v úterý 13.1. ve 22:00.
Dobrá výprava by podle Davida Janoška měla sloužit hlavně ke sdělnosti příběhu. "Není vždycky potřeba zaplácnout jeviště milionem věcí. Může z toho být vizuálně úžasná podívaná, která ale nerozvíjí příběh," vysvětluje a dodává, že i s jednou židlí se dá odehrát celý svět.
David Janošek vystudoval školu umění a designu, přidal k ní herectví na brněnské JAMU, aby se nakonec stal uměleckým šéfem Divadla Spejbla a Hurvínka a uznávaným scénografem a návrhářem kostýmů. Spolupracuje s divadly po celé republice, dvakrát hostoval ve slovenském Národním divadle v Bratislavě, pozvání dostal do Polska.
Nová hra Spejbl, Hurvínek a já, ve které David Janošek účinkuje, ukázala, že jeho pohled na tvorbu Divadla Spejbla a Hurvínka a dalšího směřování bude zřejmě odlišný od jeho předchůdce Martina Kláska. Marionetářské řemeslo je v ní totiž upozaděno a projev naopak cílí na využívání jiných prvků, které diváci znají například z divadel Minor či kladenského Lampionu.
S využitím zdigitalizovaných historických rozhlasových programů vydávaných Československým rozhlasem se nám podařilo dopátrat dalších, v našem přehledu dříve neuvedených nahrávek. Aktualizovaný soupis byl sestaven jen s pomocí veřejně dostupných informací digitální knihovny a není tedy úplný. Neznáme proto u všech scének autora, režiséra ani podrobnosti o obsahu či délce scénky. Rok uvedený v přehledu nemusí být vždy údajem o natočení, ale může se jednat o rok vysílání, přičemž nemusí jít ani o první (premiérové) uvedení, ale o rok reprízy. Přestože si asi žádnou z nahrávek už nikdy neposlechneme, jde o zajímavou sondu do rozhlasové tvorby za éry Josef Skupy. Nic na tom nemění ani to, že soupis je neúplný a může vykazovat dílčí chyby.
Podoba i název časopisu vydávaného Českým resp. Československým rozhlasem, z něhož jsme při aktualizaci přehledu vycházeli, se v průběhu desetiletí mnohokrát měnila. Prvorepublikový Radiojournal vydávaný od září 1923 vystřídal poválečný věstník Náš rozhlas, v padesátých letech vycházel časopis pod názvem Československý rozhlas a televise a od 70. let již jen jako Rozhlas. S barevnou obálkou se Týdeník Rozhlas představil poprvé v roce 1998, novinový formát nahradil roku 2007 obvyklý formát časopisu A4. Časopis Týdeník Rozhlas připravovala až do června roku 2022 společnost Radioservis, vydavatelství Českého rozhlasu. Ani obměna designu v březnu 2021 ale nevedla ke zvýšení zájmu čtenářů a předplatitelů a vydavatel se tak rozhodl ztrátový časopis po 99 letech ukončit. Radioservis tak dnes nabízí hlavně audioknihy, tištěné publikace, notové záznamy a další. Stojí i za vydáním CD s Hurvínkovými příběhy 1 až 4, Spejblovou a Hurvínkovou učebnicí jazyka českého či nejnovější re-edicí Zlaté zebry.